اقامت و مهاجرت به قبرس شمالی – هزینه ها و شرایط

دریافت اقامت قبرس، به معنی ورود به دروازه‌ی اروپاست. قبرس شمالی، عضو دائم اتحادیه اروپا است؛ ولی عضو شینگن نیست. به همین دلیل ایرانیان برای سفر به قبرس شمالی، نیازی به دریافت ویزای خاصی ندارند. تنها با دریافت ویزای فرودگاهی می‌توانند وارد این کشور شوند.

در سال‌های اخیر، با ورود سرمایه‌های خارجی به این کشور و استقبال جهان‌گردان، سرمایه گذاران، دانشجویان و … از شرایط مختلفی که در قبرس شمالی وجود دارد، اقتصاد رو به رشد این کشور، پیشرفت زیادی داشته است.

در این مقاله به طور مفصل درباره‎ی راه‎های مهاجرت به قبرس شمالی، شرایط و مزایای آن صحبت می‌کنیم.

 

migration-to-northern-cyprus-2

 

تاریخچه قبرس

کشور زیبای قبرس، که نام رسمی آن جمهوری قبرس است، در شرق دریای مدیترانه قرار دارد. این کشور از شمال به کشور ترکیه، از سمت شرق به خاورمیانه، از غرب به یونان و از جنوب با مصر همسایه است.

یکی از نام‌هایی که برای این کشور رویایی درنظر گرفته شده، پل قاره‌ای است. دلیل انتخاب این نام، موقعیت جغرافیایی قبر‌س می‌باشد. قبرس از شرق با خاورمیانه و آسیا، از شمال غرب با اروپا و از جنوب با آفریقا، مرز آبی دارد.

همین موقعیت قرار گیری در میان آب‌ها موجب شده تا نام جزیره، روی این کشور زیبا گذاشته شود.

این کشورِ جزیره‌ای به لحاظ بزرگی، سومین جزیره در حوزه‌ی دریای مدیترانه، پس از سیسیل و ساردین است.

در طی سال‌های متمادی، قبرس مورد حمله و تهاجم قدرت‌های بزرگ دنیا قرار می‌گرفته. آب و هوای عالی و مدیترانه‌ای و موقعیت قرار گیری از مهم‌ترین دلایلی است که حکام دنیا متمایل به سلطه بر این کشور زیبا بوده‌اند.

ملکه الیزابت و امپراتوری بریتانیا آخرین صاحبان جزیره‌ی قبرس شدند و در سال 1960 استقلال این کشور به طور رسمی، تایید شد. پس از آن به دلیل وجود اختلافات متعدد بین یونانیان و ترک‌های ساکن جزیره، این کشور به دو بخش شمالی ( ترک نشین ) و جنوبی ( یونانی نشین ) تقسیم شد.

قبرس شمالی، تحت قیومیت کشور ترکیه قرار دارد و اکثریت ساکنان آن مسلمان هستند. زبان مردم قبرس شمالی ترکی استانبولی است؛ اما به دلیل بازدید و مهاجرت بسیاری از افراد به این کشور، زبان انگلیسی هم جایگاه خود را در میان مردم پیدا کرده است.

 

migration-to-northern-cyprus-3

قبرس شمالی عضو ثابت اتحادیه‌ی اروپا و یکی از اعضای سازمان ملل متحد، اتحادیه‌ی مشترک المنافع انگلیس و جنبش عدم تعهد است.

پایتخت و بزرگ‌ترین شهر در قبرس شمالی شهر نیکوزیا است. بهترین شهر‌ها برای زندگی، تحصیل و سرمایه گذاری در قبرس شمالی، نیکوزیا، فاماگوستا و گرینه هستند.

واحد پولی رایج در قبرس شمالی، لیر ترکیه است. این در حالی است که برخی هزینه‌ها مانند معاملات املاک و مستقلات با پوند انگلستان انجام می‌گیرد. همچنین در برخی دانشگاه‌ها، شهریه و هزینه‌های دیگر دانشگاه با دلار پرداخت می‌‌شود.

پوند انگلستان یکی با ثبات‌ترین واحدهای پولی دنیا است. این ارز در برابر نوسانات ارزی و همچنین تورم، ثبات بهتری نسبت به دلار، یورو و … دارد. به همین دلیل خرید ملک در قبرس شمالی، به راحتی یک سرمایه گذاری امن و سودآور است.

افزوده شدن به ارزش ملک و ثبات ارزش پوند، سود خرید املاک در سال حدود 15 الی 20 درصد می‌شود.

اقتصاد کشور قبرس شمالی بر پایه‌ی گردشگری است. این کشور در سال 320 روز آفتابی و به طور کلی آب و هوای معتدل و مدیترانه ای دارد.  به همین جهت بسیاری از گردشگران این کشور را برای تفریحاتی همچون غواصی، دوچرخه سواری، شنا، اسب سواری، حمام آفتاب و گلف انتخاب می‌کنند.

در سال‌های اخیر سیاست‌های صحیح دولت، در بخش جذب سرمایه گذاری خارجی، باعث شده است تا قبرس شمالی به عنوان یکی از مراکز بازرگانی بین المللی، جایگاه ویژه‌ای را در جهان بدست آورده و به جهت اقتصادی رونق بسیار زیادی پیدا کند .

آب و هوای مناسب، هزینه‌های پایین زندگی و سفر، اقتصاد رو‌ به رشد، طبیعت بکر، امنیت بسیار بالا، نزدیکی این کشور به ایران و … دلایل مهمی هستند، که باعث شده بسیاری از گردشگران، سرمایه گذاران، بازرگانان، محصلان و … مهاجرت به قبرس شمالی را انتخاب کنند.

اکثر افراد مهاجر، از کشورهایی همچون ترکیه، ایران، روسیه، اروپا و … هستند.

 

migration-to-northern-cyprus-4

 

راه‌ های مهاجرت به قبرس شمالی

کشور قبرس شمالی، یک کشور مهاجر پذیر است. قوانین و مراحل اخذ اقامت این کشور بسیار آسان بوده و راههای زیادی برای مهاجرت به قبرس شمالی وجود دارد.

خرید ملک، تحصیل، سرمایه گذاری، ازدواج، تولد و … از جمله راه‌های مهاجرت به این کشور است. در ادامه به صورت مختصر به هر شرایط و مزایای هر یک از این روش‌ها می‌پردازیم:

 

مهاجرت به قبرس شمالی از طریق سرمایه گذاری

سرمایه گذاری در قبرس شمالی، از طرق مختلفی امکان پذیر است. یکی از پر طرفدار ترینِ آن‌ها، خرید ملک در قبرس شمالی است که به این موضوع به صورت مجزا خواهیم پرداخت.

از دیگر روش‌های سرمایه گذاری در قبرس شمالی می‌توان به ثبت شرکت، راه اندازی کسب و کار جدید، کارآفرینی، شراکت در بیزینس، مشارکت در ساخت و ساز املاک و … اشاره کرد.

همانطور که از قبل گفتیم، قبرس شمالی به یک مرکز مهم برای سرمایه گذاری و بازرگانان در حوزه‌ی دریای مدیترانه تبدیل شده است. رشد سریع اقتصادی این کشور در درجه اول و پس از آن، اقتصاد رو به رشد، دلایل مهمی برای ورود سرمایه گذاری‌‌های خارجی به قبرس شمالی هستند.

مالیات اندک، عدم فساد اداری و روند ساده ثبت شرکت در قبرس شمالی نیز باعث شده تا این کشور به یک مقصد جذاب برای سرمایه گذاران خارجی تبدیل شود.

سرمایه گذاری خارجی در گسترش و پیشرفت اصناف مختلف به ویژه گردشگری، ساخت و ساز و خدمات نقش بسزایی داشته است.

بیشتر بخوانید: بررسی شرایط سرمایه گذاری در قبرس شمالی

 

migration-to-northern-cyprus-5

 

دریافت اقامت قبرس شمالی از طریق خرید ملک

یکی از بهترین راه‌های مهاجرت به قبرس شمالی، خرید ملک است. در قبرس شمالی روند خرید ملک، بسیار سریع انجام می‌گیرد، به صورتی که از زمان ثبت درخواست، نهایتا 2 الی 3 ماه زمان می‌برد که درخواست شما پردازش ‌شود.

برای سرمایه گذاری از طریق خرید ملک در قبرس شمالی باید ملکی به ارزش حداقل 40 هزار پوند تهیه کنید؛ اما مسئله‌ی قابل توجه درباره‌ی خرید خانه در این کشور، این است که بسیاری از پروژه‌های معتبر ساختمانی، امکانی را فراهم کرده‌ان که بتوانید به صورت اقساطی، ملک مورد نظرتان را بخرید.

به این صورت که در ابتدا حداقل 30 درصد از کل مبلغ ملک را می‌پردازید و مابقی مبلغ را در اقساط بلند مدت و بدون بهره پرداخت می‌کنید. پس از پرداخت اولیه، می‌توانید برای دریافت اقامت موقت به همراه خانواده اقدام نمایید.

همچنین پس از پرداخت اولیه، قرارداد بین شما و فروشنده، در اداره‌ی ثبت اسناد ثبت می‌شود. این روند به دلیل حمایت دولت از سرمایه گذاران صورت می‌گیرد؛ تا به شما اطمینان داده شود که سرمایه‌گذاری امنی انجام داده‌اید.

بیشتر بدانید: خرید ملک در قبرس شمالی

 

migration-to-northern-cyprus-6

 

شرایط خرید ملک در قبرس شمالی

 

  1. انجام آزمایشات قبل از خرید ملک، برای تایید سلامت کامل جسمی خریدار الزامی است.
  2. برای دریافت اقامت از این روش در طی 5 سال شما نباید بیشتر از 80 روز خارج از کشور قبرس شمالی، بوده باشید.
  3. اگر شما سابقه کیفری در هر کشوری داشته باشید، امکان اخذ اقامت از طریق خرید ملک در قبرس شمالی را نخواهید داشت.

 

مزایا دریافت اقامت از طریق خرید ملک

 

  1. حفاظت دولت قبرس شمالی از شما به واسطه‌ی قانون شهروندی
  2. سهولت در اخذ ویزا جهت سفر به سایر کشورها
  3. امکان دریافت شهروندی و پاسپورت قبرس شمالی
  4. روند سریع و تایید 2 الی 3 ماهه‌ی درخواست
  5. امکان زندگی متقاضی به همراه اعضای درجه یک خانواده در قبرس شمالی
  6. امکان ثبت شرکت و سهامدار شدن متقاضی کار در قبرس شمالی

 

migration-to-northern-cyprus-7

 

اقامت و مهاجرت به قبرس شمالی از طریق کار

برای دریافت اقامت قبرس شمالی از این طریق، نیاز به حضور فیزیکی فرد متقاضی در کشور است. بنابراین ابتدا باید از طرق دیگر به این کشور سفر کرده و سپس برای مصاحبه و استخدام اقدام کنید.

همانطور که گفتیم اقتصاد در قبرس شمالی بر پایه‌ی صنعت گردشگری است. وجود افراد مهاجر و گردشگر در این کشور لزوم وجود صنعت ساخت و ساز ساختمانی را هم بیشتر می‌کند.

از آنجا که تعداد افراد بومی در قبرس شمالی محدود است اما سالانه حدود 1 میلیون گردشگر به این کشور سفر می‌کنند، موقعیت‌های شغلی بسیار خوبی برای افراد خارجی وجود دارد.

یکی از ملزومات استخدام در قبرس شمالی، تسلط به زبان انگلیسی و ترکی استانبولی است. طبق برنامه ریزی و تدابیر دولت این کشور برای هر فردی که مهارت و یا تخصصی دارد، موقعیت شغلی هم خواهد بود.

بیشتر بخوانید: کار در قبرس شمالی

 

وضعیت کار و درآمد در قبرس شمالی

به دلیل توریستی بودن کشور قبرس شمالی و همچنین افزایش تقاضا در خصوص خدمات، املاک و … مشاغلی که مرتبط با این صنوف هستند، نیازمند نیروی کار بیشتری هم هستند.

طبق قانون وزارت کار در قبرس شمالی، حداقل درآمد افراد به صورت ماهیانه 3150 لیر در مشاغل دولتی و 4500 لیر در مشاغل خصوصی است. این مبالغ حداقل‌ها هستند و به طور متوسط افراد در قبرس شمالی 6 هزار لیر در ماه درآمد دارند.

بسته به نوع شغل، میزان تسلط، میزان تحصیلات و … درآمد افراد می‌تواند متفاوت باشد.

 

پر طرفدارترین مشاغل در قبرس شمالی

در لیست زیر به تعدادی از مشاغل که در قبرس شمالی بیشترین جذب نیروی کار را دارند، اشاره می‌کنیم:

 

  • املاک و مستغلات
  • ساختمان سازی
  • مارکتینگ
  • بازار مالی
  • رستوران و بار
  • بیمارستان‌ها ( پزشک، دندان پزشک، پرستار و … )
  • هتلداری
  • مشاغل مرتبط با دانشگاه

 

migration-to-northern-cyprus-8

 

اقامت قبرس شمالی از طریق تحصیل

وجود دانشگاه‌های بین المللی و معتبر همچون دانشگاه مدیترانه‌ی شرقی، با دارا بودن اقشار مختلفی از دانشجویان و اساتید از سراسر دنیا، باعث شده تا مهاجرینی که قصد ادامه تحصیل در این کشور را دارند، بتوانند در دانشگاه‌های بسیار معتبر با هزینه‌ی بسیار کمتر از سایرکشورهای اروپایی و آمریکایی تحصیل کنند.

از دانشگاه‌های معتبر و مطرح این کشور می‌توان به دانشگاه مدیترانه شرقی، دانشگاه آمریکایی گیرنه، دانشگاه فنی خاورمیانه، دانشگاه اروپایی لفکا، دانشگاه فنی استانبول، دانشگاه بین‌المللی قبرس، دانشگاه خاور نزدیک، دانشگاه مدیترانه کارپاسیا و دانشگاه کایرنیا اشاره کرد.

برخی از شرایط موجود برای دانشجویان، مانند انواع بورسیه، طرح تبادل دانشجو با سایر دانشگاه‌های معتبر اروپایی و آمریکایی، وجود تعداد بسیار بالایی از رشته‌های عمومی و خاص در دانشگاه‌های قبرس شمالی، باعث شده تا نظر بسیاری از دانشجویان از کشورهای غربی به این کشور جلب شود.

یکی از نقاط قوتی که مورد توجه بسیاری از متقاضیان تحصیل در قبرس شمالی قرار گرفته است، ععدم وجود شرط داشتن مدرک زبان است.

بیشتر بدانید: تحصیل در قبرس شمالی

 

migration-to-northern-cyprus-9

 

هزینه زندگی در قبرس شمالی

قبرس شمالی با توجه به واحد پولی این کشور، در زمره کشورهای ارزان قرار داد. به طور کلی هزینه‌ی زندگی برای هر قشر در این کشور متفاوت است به طور مثال دانشجویان باید به غیر از هزینه‌های عادی خوراک و پوشاک، هزینه‌ی شهریه‌ی دانشگاه، خوابگاه و … را نیز پرداخت کنند.

فردی که همراه با خانواده برای زندگی به قبرس شمالی مهاجرت کرده است، به طور مثال برای معیشت حداقل 3 الی 4 نفر نیاز به پرداخت هزینه‌های زندگی، ملک و …  دارد. بنابراین هر فردی با توجه به هدف و شرایط خود نیاز به بررسی هزینه‌های زندگی دارد.

در جدول زیر به بررسی برخی هزینه‌های معمول در قبرس شمالی می‌پردازیم:

 

عنوان مبلغ به دلار ( برای هر ماه )
خوابگاه دانشجویی 110 الی 300
واحد یک خوابه نزدیک مرکز شهر 340
واحد یک خوابه دور از مرکز شهر 270
آپارتمان 1 خوابه 210 ( حداقل )
اجاره خانه دانشجویی اشتراکی 100 الی 150
تسهیلات، قبوض برق، آب و … 90
اینترنت پر سرعت ( با سرعت 60 mbps ) 23
اشتراک باشگاه بدنسازی 24
یک دست لباس ( کفش، شلوار، بلوز بالا تنه) 140
حمل و نقل عمومی 42

 

عنوان مبلغ به دلار
1 دستگاه خودرو خوب و معمولی 16000
1 وعده فست فود 7
1 لیتر بنزین 1.21
هر 1 کیلومتر تاکسی 1.02
بلیط یک طرفه‌ی حمل و نقل شهری 1.5

 

مزایای زندگی در قبرس شمالی

مزایای زندگی در قبرس شمالی، بسته به اینکه از چه طریقی وارد این کشور شده‌اید، متفاوت است؛ اما در ادامه به مزایای کلی زندگی در قبرس شمالی می‌پردازیم:

 

  • روند اخذ اقامت سریع و آسان
  • هزینه‌‌های کمتر زندگی به نسبت دیگر کشورهای اروپایی
  • امکان اخذ ویزا برای اعضاء درجه یک خانواده
  • آب و هوای معتدل – مدیترانه‌‌ای و طبیعت بکر
  • امکان مهاجرت آسان به سایر کشورهای اروپایی
  • امنیت بالا
  • مالیات اندک
  • امکان خرید اقساطی ملک
  • عدم نیاز به اخذ ویزا برای ایرانیان ( تنها ویزای فرودگاهی کافی است )
  • نیاز به تمکن مالی کمتر نسبت به سایر کشورها
  • وجود دانشگاه‌های بین المللی و معتبر

موارد فوق تعداد اندکی از مزایای زندگی در قبرس شمالی است. برای اطلاع دقیق از مزیت‌ها، نوع مهاجرت خود را انتخاب کرده و سپس از کارشناسان خبره در همان زمینه کمک بگیرید.

 

migration-to-northern-cyprus-10

 

شرایط دریافت اقامت دائم قبرس شمالی

اقامت موقت در این کشور با رعایت شرایط و قوانین، هر ساله قابل تمدید است. برای دریافت اقامت دائم، نیاز است که 6 سال مداوم اقامت موقت تمدید شده باشد. شرایط زیر برای اخذ اقامت دائم قبرس شمالی بسیار با اهمیت‌ هستند:

 

  1. پس از خرید ملک، باید ویزای کار و یا تمکن مالی داشته باشید و به مدت 6 سال مداوم ( 320 روز در سال ) و بدون سوء پیشینه در قبرس شمالی کار کنید.
  2. در قبرس شمالی یک شرکت ثبت شده با فعالیت مداوم داشته باشید و به مدت 6 سال بدون سوء پیشینه کار کنید.
  3. اگر از طریق ازدواج با یک فرد قبرسی اقدام نموده‌اید، باید از لحاظ جسمی سالم باشید و سوء پیشینه‌ای نداشته باشید.همچنین تمامی قوانین قبرس شمالی را رعایت کنید.
  4. اگر بیش از 60 سال سن داشته باشید می‌توانید یک سال در قبرس شمالی، زندگی کرده و اقامت دائم این کشور را دریافت کنید.
  5. بعد از دریافت اقامت دائم قبرس شمالی ( وایت کارت )، در صورت نیاز می‌توانید برای دریافت تابعیت اقدام نمایید.

بهتر است بدانید که پاسپورت کشور قبرس شمالی برای کسانی که قصد دارند به دیگر کشورها، بدون ویزا سفر کنند، اعتبار خوبی دارد. برای اخذ پاسپورت این کشور ابتدا باید به مدت 10 سال در قبرس شمالی زندگی کرده باشید.

از عوامل آسان‌تر شدن روند دریافت پاسپورت کشور قبرس شمالی، می‌توان به شغل و میزان درآمد شما و مسلط بودن شما به زبان ترکی استانبولی و انگلیسی اشاره کرد ،که در ارزیابی مورد توجه قرار می‌گیرد.

آخرین مقالات اقامت و مهاجرت به قبرس شمالی

investigating-livestock-farming-in-north-cyprus-1

دامداری یکی از پردآمدترین مشاغل در قبرس شمالی

قبرس شمالی یک دولت خودمختار است که در شمال جزیره ...اطلاعات بیشتر
driving-jobs-in-north-cyprus-1

بررسی شغل رانندگی در قبرس شمالی

شغل رانندگی می‌تواند یک فرصت شغلی مناسب برای افرادی ...اطلاعات بیشتر
how-to-immigrate-to-cyprus-as-a-stylist-1

چگونه با حرفه آرایشگری به قبرس مهاجرت کنیم؟

قبرس شمالی، یک جزیره‌ی زیبا و جذاب در شرقی ...اطلاعات بیشتر
advantages-and-disadvantages-of-buying-property-in-north-cyprus-1

مزایا و معایب خرید ملک در قبرس شمالی

در سال‌های اخیر تعداد زیادی از هم‌وطنان ایرانی ...اطلاعات بیشتر
advantages-and-disadvantages-of-living-in-northern-cyprus-1

مزایا و معایب زندگی در قبرس شمالی

جزیره‌ی قبرس، در شرق دریای مدیترانه در همسایگی جنوب ...اطلاعات بیشتر
study-experience-in-north-cyprus-1

تجربه تحصیل در قبرس شمالی

تحصیلات عالی برای بسیاری از جوانان یک هدف مهم است ...اطلاعات بیشتر

سوالات متداول اقامت و مهاجرت به قبرس شمالی

معایب زندگی در قبرس شمالی

سیستم حمل و نقل ضعیف، مالیات بر درآمد افراد حقیقی، درآمد نسبتا پایین از جمله معایب زندگی در قبرس شمالی هستند.

مزایا و معایب اقامت قبرس شمالی

روند آسان و سریع، وجود دانشگاه‌های بین المللی، نیاز کمتر به تمکن مالی برای دریافت اقامت نسبت به سایر کشورها و عدم نیاز به دریافت ویزا برای ایرانیان از جمله مزایای اقامت قبرس شمالی هستند.

معایب اقامت در قبرس شمالی را می‌توان اینگونه بیان کرد که امکانات تفریحی در های سیزن و پیک هستند و احتمالا حوصه‌تان سر خواهد رفت. تنوع اجناس و قیمت‌ها در قبرس شمالی محدود است.

تفاوت پاسپورت قبرس شمالی و جنوبی

قبرس جنوبی، عضو اتحادیه‌ی اروپا است. پاسپورت قبرس جنوبی این امکان را به شما می‌دهد تا بتوانید به کشورهای اروپایی سفر کنید. این مورد تفاوت پاسپورت کشور قبرس شمالی و جنوبی است.

هزینه مهاجرت به قبرس شمالی

هزینه‌ی مهاجرت به قبرس شمالی، به نسبت روشی که انتخاب می‌کنید متفاوت است. سرمایه گذاری، تحصیل، خرید ملک، کاری و ازدواج از جمله روش‌های مهاجرت به قبرس شمالی است.

سوالات شما

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 7 میانگین: 4.6]
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها