تحصیل در قبرس شمالی – بررسی شرایط و هزینه ها

یکی از اصلی‌ترین راه‌های مهاجرت برای نسل جوان، مهاجرت تحصیلی است. مهاجرت از این روش در اکثر کشورها امکان پذیر است. همچنین خانواده‌هایی که تمایل دارند خود و فرزندانشان آینده‌ی بهتری را تجربه کنند، اقدام به مهاجرت تحصیلی فرزاندانشان می‌کنند.

در بررسی برای انتخاب کشور مناسب، معمولا رنکینگ دانشگاه، میزان بورسیه، میزان شهریه و سایر هزینه‌های دانشگاه، میزان اعتبار مدرک بین المللی دانشگاه، رشته‌ی مورد نظر و … بسیار با اهمیت است.

قبرس شمالی به دلایل بسیاری، گزینه‌ای مناسب برای تحصیل افراد اعم از غربی، ایرانی و … است. افرادی که از ایران قصد مهاجرت از طریق تحصیل در قبرس شمالی را دارند، نیازی به دریافت ویزای خاصی ندارند و تنها با استفاده از ویزای فرودگاهی می‌توانند وارد این کشور شوند.

در ادامه‌ی این مقاله قصد داریم تا به طور مفصل درباره‌ی سیستم آموزشی، مزایا و شرایط تحصیل در قبرس شمالی، صحبت کنیم.

 

studying-in-northern-cyprus-9

 

نگاهی کوتاه به قبرس شمالی

جزیره‌ی زیبای قبرس که سومین جزیره‌ی بزرگ در حوزه‌ی دریای مدیترانه است، در شرق این دریا و در همسایگی کشور ترکیه و یونان قرار دارد.

به دلیل موقعیت جغرافیایی که جمهوری قبرس در آن واقع شده، به عنوان پل بین قاره‌ای شناخته می‌شود. این کشور محل اتصال قاره‌های آفریقا، اروپا و آسیا از طریق شاه راه آبی است.

پس از به استقلال رسیدن قبرس، اختلافاتی بین ترک نشینان و یونانی نشینان این جزیره به وجود آمد که به تقسیم کشور قبرس انجامید. این کشور به دو بخش قبرس شمالی ( ترک نشین ) و قبرس جنوبی یا همان جمهوری قبرس ( یونانی نشین ) تقسیم شد.

زبان مردم قبرس جنوبی که تحت قیومیت یونان است، یونانی و واحد پولی رایج در آنجا، یورو است. قبرس شمالی تحت قیومیت ترکیه است. اکثریت مردم این کشور مسلمان هستند.

زبان رسمی مردمان این کشور، ترکی استانبولی است؛ اما به دلیل اینکه اقتصاد قبرس شمالی بر پایه‌ی گردشگری است و به یمن حضور گردشگران و مهاجران، دانستن زبان انگلیسی هم بسیار مهم و ضروری است.

واحد پولی رایج در قبرس شمالی، لیر ترکیه است. در معاملات املاک و مستغلات از پوند انگلستان و در برخی موارد مانند شهریه‌ی دانشگاه از دلار استفاده می‌شود.

5 شهر مهم کشور قبرس شمالی، نیکوزیا ( یا همان لفکوشا که بخش شمالی آن پایتخت قبرس شمالی نیز می‌باشد )، فاماگوستا، مورفو، گرینه و لفکا هستند.

 

studying-in-northern-cyprus-2

 

تحصیل در قبرس شمالی

قبرس شمالی از لحاظ امنیت، جزو 5 کشور امن در جهان است. این کشور دارای دانشگاه‌های بسیار معتبر آمریکایی و اروپایی  همچون دانشگاه آمریکایی گرینه، دانشگاه بین المللی مدیترانه شرق و … می‌باشد.

شما می‌توانید با گذراندن 3 سال تحصیلی در این دانشگاه‌ها، تحصیلات خود را در یکی از معتبرترین دانشگاه‌های طرف قرارداد دانشگاه قبرسی ادامه دهید.

شهریه‌ی اندک، محیط امن، اساتید برتر، امکان دریافت بورسیه، امکان شرکت در طرح تبادل دانشجویی، اعطای مدارک معتبر بین المللی و … جزو مهم‌ترین مزایایی هستند که یک دانشجو برای انتخاب کشور و دانشگاه به آن اهمیت می‌دهد.

طبقه بندی مقاطع تحصیلی در کشور قبرس شمالی به گونه‌ای است که شما می‌توانید برای ادامه‌ی تحصیل فرزندان کوچک خود در مدارسی معتبر با سیستم آموزش عالی نیز، اقدام به مهاجرت کنید.

 

تحصیل در مدارس قبرس شمالی

در سال‌های اخیر، سیستم آموزشی و برنامه‌های تحصیلی در کشور قبرس شمالی، رشد بسیار چشمگیری داشته‌اند. به صورتی که نه تنها افراد برای تحصیل در مقاطع دانشگاهی، بلکه والدین هم برای تحصیل فرزندانشان در مدارس، نیز قبرس شمالی را انتخاب می‌کنند.

چنانچه والدین برای تحصیل فرزندانشان در قبرس شمالی و سکونت در این کشور، ملکی را خریداری کنند، به صورت همزمان هم سرمایه گذاری مطمئن و سودآوری انجام داده‌اند و هم آینده‌ی خود و فرزندانشان را تامین کرده‌اند.

بیشتر بدانید: خرید ملک در قبرس شمالی

مدارس در قبرس شمالی به دو گروه دولتی و خصوصی تقسیم می‌شوند؛ که همه‌ی آن‌ها از یک سیستم آموزشی استاندارد پیروی می‌کنند. شما می‌توانید با توجه به بودجه‌ی مالی و علاقه‌ی خود هر یک از این دو گروه را برای تحصیل فرزندان انتخاب کنید.

 

تحصیل در مدارس قبرس شمالی

تحصیل در مدارس قبرس شمالی


 

مقاطع تحصیلی در قبرس شمالی

اولین مقطع در سیستم آموزشی قبرس شمالی، پیش دبستانی است و تحصیل در این مقطع اختیاری و مناسب کودکان 4 الی 6 سال می‌باشد. مقطع ابتدایی در قبرس شمالی یک دوره‌ی 5 ساله و مناسب برای کودکان 7 الی 12 ساله است. این مقطع در مدارس قبرس شمالی به صورت  اجباری، دولتی و رایگان تدریس می‌شود.

 

مقطع متوسطه در قبرس شمالی یک دوره‌ی 6 ساله است و برای افراد 13 الی 18 سال مناسب می‌باشد. این دوره در دو دسته‌ی متوسط اول و متوسط دوم تدریس می‌شوند. دبیرستان‌های قبرس شمالی به چندین شاخه تقسیم می‌شوند:

 

  1. دبیرستان‌های عمومی
  2. دبیرستان‌های خصوصی
  3. دبیرستان‌های علوم
  4. دبیرستان‌های فنی حرفه‌ای
  5. دبیرستان‌های مهارت محور
  6. دبیرستان‌های هنری

افراد در صورتی که دوره‌ی دبیرستان ( متوسطه ) را با موفقیت پشت سر بگذارند، می‌توانند برای ورود به دانشگاه اقدام کنند.

 

تحصیلات دانشگاهی در قبرس شمالی

به طور کلی 8 دانشگاه در قبرس شمالی مشغول به فعالیت هستند؛ که 6 دانشگاه مستقل و 2 دانشگاه شعبه‌ای از دانشگاه‌های معتبر و مطرح ترکیه هستند. نکته‌ی قابل توجه این است که حدود 37 درصد از دانشجویان قبرس شمالی، متشکل از دانشجویان خارجی و از 70 کشورمختلف دنیا می‌باشند.

بیشتر بخوانید: شرایط دریافت اقامت در قبرس شمالی

 

تحصیل در قبرس شمالی

تحصیل در قبرس شمالی


 

مزایای تحصیل در قبرس شمالی

 

تحصیل در قبرس شمالی مزایای بسیاری را به ویژه برای ایرانیان به همراه دارد که در ادامه برخی از آن‌ها را باهم مرور می‌کنیم:

 

  1. نظام آموزشی سطح بالا
  2. عدم نیاز به مدرک زبان
  3. عدم نیاز به اخذ ویزای تحصیلی
  4. نزدیک بودن به ایران
  5. امکان دریافت بورسیه تحصیلی
  6. امکان شرکت در طرح تبادل دانشجویی با کشورهای پیشرفته‌ی دنیا
  7. ارائه‌ی اکثریت رشته‌های محبوب دنیا اعم از عمومی و خاص ( مانند رباتیک و … ) در تمامی مقاطع
  8. اعتبار بین المللی مدارک ارائه شده توسط دانشگاه‌های قبرس شمالی
  9. هزینه‌های زندگی و تحصیل مقرون به صرفه
  10. وجود امکانات رفاهی، تفریحی، خوابگاه، ورزشگاه و …
  11. امکان اخذ شهروندی و پاسپورت قبرس شمالی برای دانشجویان پس از مدت مشخص

 

مزایای تحصیل در قبرس شمالی

مزایای تحصیل در قبرس شمالی


 

مقطع کارشناسی در قبرس شمالی

مقطع کارشناسی در قبرس شمالی یک دوره‌ی 4 ساله ( 8 ترم ) است. برای شروع تحصیل در این مقطع شما به مدرک دیپلم دبیرستان، ریز نمرات و پاسپورت نیاز دارید. دیپلم دبیرستان شامل گذراندن موفقیت آمیز حداقل 12 سال تحصیل در دوره‌های دبستان و دبیرستان می‌باشد.

 

مقطع کارشناسی ارشد در قبرس شمالی

مقطع کارشناسی ارشد معمولا 3 الی 4 ترم است و نیاز به ارائه‌ی پایان نامه دارد. برای دریافت مدرک کارشناسی ارشد از نیاز است که پس از اتمام این دوره، حداقل نمره‌ی 2.5 را کسب کرده باشید.

بهتر است بدانید که سیستم نمره دهی در دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی قبرس شمالی طبق سیستم نمره دهی ‌GPA و بین 0 تا 4 است.

 

نمره در قبرس معادل در آمریکا معادل در ایران
4 A 18-20
3.7 -A 16-18
3.3 +B 16
3 B 15
2.7 -B 14
2.3 +C 13
2 C 12.5
1.7 -C 12
1.3 +D 11.5
1 D 11
0.7 -D 10
0 F زیر 10

 

مقطع کارشناسی ارشد در قبرس شمالی

مقطع کارشناسی ارشد در قبرس شمالی


 

مقطع دکترا در قبرس شمالی

دانشجویان مقطع دکترا در پایان دوره‌ی تحصیلی نیازمند ارائه‌ی پایان نامه و دفاع از آن هستند. حداقل نمره‌یقابل قبول برای دریافت مدرک دکترا از دانشگاه‌های قبرس شمالی3.5 است.

تدریس در تمامی مقاطع دانشگاهی به زبان انگلیسی صورت می‌گیرد. اما جای نگرانی نیست! چرا که ارائه‌ی مدرک زبان برای تحصیل در قبرس شمالی، الزامی نبوده و شما می‌توانید پس از اپلای کردن، با گذراندن یک دوره‌ی زبان در دانشگاه و دریافت نمره‌ی مورد تایید، تحصیل خود را در دانشگاه‌های این کشور ادامه دهید.

 

معرفی معتبرترین دانشگاه‌ های قبرس شمالی

برای اینکه با معتبرترین دانشگاه‌های قبرس شمالی آشنا شوید، جدول زیر را حتما مطالعه کنید.

 

رتبه در قبرس شمالی نام دانشگاه شهر
1 دانشگاه خاورمیانه فاماگوستا
2 دانشگاه شرق نزدیک نیکوزیا
3 دانشگاه بین المللی قبرس نیکوزیا
4 دانشگاه آمریکایی گیرنه کارینا
5 دانشگاه اروپایی لفک لفکا
6 کمپ METU قبرس شمالی مورفو
7 دانشگاه مدیترانه کارپاسیا نیکوزیا
8 دانشگاه علوم قبرس کارینیا
9 دانشگاه علوم و بهداشت قبرس مورفو

 

معرفی معتبرترین دانشگاه‌ های قبرس شمالی

معرفی معتبرترین دانشگاه‌ های قبرس شمالی


 

هزینه تحصیل در دانشگاه‌ های قبرس شمالی

هزینه‌ی سالیانه‌ی تحصیل در دانشگاه‌های قبرس شمالی با توجه به اینکه در کدام دوره‌ی تحصیلی قرار دارید، متفاوت است. دوره‌ی کارشناسی با توجه به نوع دانشگاه و نوع رشته‌ی انتخابی از 3 هزار یورو تا 13 هزار یورو متغیر است.

همچنین هزینه‌ی تحصیل در دوره‌ی کارشناسی ارشد شهریه‌ها از 5 هزار تا 10 هزار یورو و برای دکترا بین 10 هزار تا 22 هزار یورو است.

در نهایت برای تعیین دقیق شهریه، نیاز است تا با دانشگاه مد نظر خود صحبت کرده و از آن‌ها به طور مستقیم سوال فرمایید؛ چرا که چارت درسی، دانشکده و … در تعیین شهریه تاثیر بسزایی دارند.

 

مدارک مورد نیاز جهت اخذ پذیرش برای تحصیل در قبرس شمالی

 

برای تحصیل در دانشگاه‌های قبرسی نیاز است علاوه بر دریافت پذیرش از دانشگاه منتخب، مدارک مورد نظر زیر را به زبان انگلیسی ترجمه و برای دانشگاه قبرسی ارسال نمایید:

 

  • سوابق تحصیلی + ریز نمرات مقطع قبلی
  • کپی کارت ملی و شناسنامه
  • کپی پاسپورت ( با حداقل ۶ ماه اعتبار )
  • چهار عدد عکس پرسنلی ۶ * ۴
  • مدرک زبان آیلتس ( در صورت وجود )
  • مدرک زبان تافل ( در صورت وجود )

نکته‌ی مهم: بهتر است عکس پرسنلی با یک لباس و ژست کاملا رسمی گرفته شود.

 

رشته‌ های پر تقاضا در دانشگاه های قبرس شمالی

در ادامه توضیحاتی در خصوص رشته‌های دانشگاهی که بیشترین تقاضا را دارند، ارائه می‌دهیم:

 

 رشته پزشکی

رشته‌ی پزشکی یکی از سخت‌ترین رشته‌هایی است که افراد می‌توانند با توجه به علاقه، معدل و رشته‌ی تحصیلی در مقطع دبیرستان در این رشته تحصیل کنند. همچنین رشته‌ی پزشکی یکی از پرطرفدارترین رشته‌ها است؛ دلیل این امر، وجود موقعیت‌های شغلی بسیار زیاد برای این رشته در قبرس شمالی است.

پرطرفدارترین رشته‌های پزشکی

 

از پر طرفدارترین رشته‌های زیر شاخه‌ی پزشکی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • پزشک خانواده
  • جراح پلاستیک
  • متخصص مغز و اعصاب
  • متخصص قلب
  • جراح عمومی
  • اطفال
  • متخصص ریه

 

پرطرفدارترین رشته‌های پزشکی

پرطرفدارترین رشته‌های پزشکی


 

رشته حقوق

رشته‌ی حقوق هم یکی از پر طرفدارترین رشته‌های تحصیلی در کشور قبرس شمالی است. افراد پس از گذراندن دوره‌ی تحصیلی، با عنوان وکالت دادگستری، وکالت عمومی و قضات مشغول به کار می‌شوند. متوسط درآمد افرادی که در این رشته مشغول به کار می‌شوند، 2.610 یورو در ماه خواهد بود.

 

رشته مالی و حسابداری

 

رشته حسابداری هم طرفداران زیادی دارد و میانگین درآمد این رشته پس از فارق التحصیلی 2.610 یورو در ماه خواهد بود. مهم‌ترین رشته‌های حسابداری که افراد در آن شرکت می‌کنند، شامل موارد زیر می‌شود:

 

  • حسابداری
  • بانکداری
  • حسابرسی

 

رشته دندانپزشکی

دانشجویان بسیاری برای تحصیل در این رشته، اقدام می‌کنند. همچنین بازار کار این رشته نیز در قبرس شمالی بسیار عالی است؛ زیرا این کشور در زمینه‌ی دندانپزشکی دچار کمبود نیرو است.

 

دانشگاه قبرس شمالی

دانشگاه قبرس شمالی


 

رشته کامپیوتر

 

رشته‌ی کامپیوتر نیز دارای طرفداران بسیاری بوده و میانگین درآمد آن به صورت ماهانه 3.310 یورو است. رشته‌های بسیار پرطرفدار در علوم کامپیوتر شامل موارد ذیل هستند:

 

  • طراح وب
  • توسعه دهنده وب
  • توسعه دهنده سیستم

 

رشته معماری

یکی دیگر از رشته‌های محبوب در بین افراد در دانشگاه‌های قبرس شمالی، رشته معماری است. رشته معماری دارای درآمد میانگین 2 هزار یورو در ماه است.

 

مهمترین رشته‌ها را با هم مرور کردیم و اما سایر رشته‌های پرطرفدار در دانشگاه‌های قبرس شمالی شامل موارد زیر هستند:

 

  • رشته‌ی مدیریت هتل با درآمد متوسط 4 هزار یورو در ماه
  • روانشناسی با درآمد متوسط 3.250 یورو در ماه
  • مهندس برق با درآمد متوسط 3 هزار یورو در ماه

 

 

آخرین مقالات تحصیل در قبرس شمالی

study-experience-in-north-cyprus-1

تجربه تحصیل در قبرس شمالی

تحصیلات عالی برای بسیاری از جوانان یک هدف مهم است ...اطلاعات بیشتر
the-cost-of-high-school-education-in-northern-cyprus-1

هزینه تحصیل در مقطع دبیرستان در قبرس شمالی

در سال‌های اخیر، والدین زیادی تصمیم به فرستادن فرزندان ...اطلاعات بیشتر
ranking-of-the-international-university-in-north-cyprus-1

رنکینگ دانشگاه بین المللی در قبرس شمالی

دانشگاه بین المللی قبرس (Cyprus international university)، یکی از دانشگاه ...اطلاعات بیشتر
the-best-universities-in-northern-cyprus-1

بهترین دانشگاه‌ها قبرس شمالی

قبرس شمالی در سال‌های اخیر به مقصد مهمی برای ...اطلاعات بیشتر
advantages-and-disadvantages-of-studying-in-north-cyprus-1

مزایا و معایب تحصیل در قبرس شمالی

قبرس شمالی یکی از مقاصد پرطرفدار در میان دانشجویانیست که ...اطلاعات بیشتر
study-experience-in-north-cyprus-1

تجربه تحصیل در قبرس شمالی

سیستم آموزشی در قبرس شمالی، نه تنها در مقاطع دانشگاهی ...اطلاعات بیشتر

سوالات متداول تحصیل در قبرس شمالی

هزینه تحصیل در قبرس شمالی

هزینه‌های تحصیل، بسته به دانشگاه، ترم بندی، رشته‌ی تحصیلی، شهر و … متفاوت است. باید برای اطلاع دقیق از هزینه‌ها با موسسه‌ی عالی منتخب خودتان در تماس باشید.

معایب تحصیل در قبرس شمالی

محدود بودن ساعت کار دانشگاهی، عدم دسترسی به مشاغل رده بالا و تبعیض نژادی از جمله معایب تحصیل در قبرس شمالی هستند.

شرایط تحصیل در قبرس شمالی

برای تحصیل در قبرس شمالی، الزامی برای داشتن مدرک زبان وجود ندارد. اخذ پذیرش از دانشگاه، برای شروع تحصیل در این کشور کافی است.

سوالات شما

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مقاله کاملی در مورد تحصیل در قبرس شمالی بود. ممنونم