هزینه‌ی زندگی در قبرس شمالی چقدر است؟

how-much-does-it-cost-to-live-in-north-cyprus-1

how-much-does-it-cost-to-live-in-north-cyprus-1


کشور قبرس شمالی که در سال‌های اخیر به یکی از مقاصد مهم ایرانیان برای مهاجرت بدل شده است، از نظر هزینه‌های زندگی در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی، بسیار مقرون به صرفه است.

هزینه‌ی زندگی در قبرس شمالی عموما ارتباط تنگاتنگی با سبک زندگی افراد و تعریف آن‌ها از کیفیت خوب زندگی دارد. به طور کلی در صورت داشتن یک شغل مناسب، مشکل خاصی برای پرداخت هزینه‌های زندگی نخواهید داشت. هزینه‌ها در قبرس شمالی به دو دسته‌ی کلی تقسیم می‌شوند:

  1. هزینه‌های ثابت که هزینه‌های سنگینی هستند مثل هزینه‌ی ماشین یا مسکن
  2. هزینه‌های روزمره مانند هزینه‌ی خوراک، پوشاک، حمل و نقل و هزینه‌ی انرژی مانند برق و..

در ادامه با ما باشید تا هزینه زندگی در قبرس شمالی را به طور دقیق‌تری بررسی کنیم.

هزینه مواد غذایی  خوراک در قبرس شمالی

مواد غذایی در قبرس شمالی از کیفیت بالایی برخوردار بده و تولید آن‌ها در این کشور رونق بسیاری دارند. هزینه‌ی خوراک نسبت به تمام کشورهای اروپایی و مدیترانه‌ای به صرفه‌تر است. انواع میوه و سبزی، زیتون و … از جمله بهترین مواد غذایی هستند که در قبرس شمالی تولید می‌شوند. قیمت برخی از مواد غذایی در قبرس را مشاهده می‌کنید:

بسته 12 عددی تخم مرغ: 2.6 یورو

سیب: کیلویی 2.3 یورو

فیله مرغ: کیلویی 6.8 یورو

برنج: کیلویی 1.9 یورو

شیر: لیتری 1.4 یورو

پرتقال: کیلویی 1.5 یورو

پنیر: کیلویی 9.4 یورو

قیمت مسکن در قبرس شمالی

به دلیل هزینه پایین اجاره یا خرید ملک در قبرس شمالی، زندگی در این کشور برای مهاجران تا حدودی ساده خواهد بود. این کشور به یکی از مقاصد مهم برای سرمایه‌گذاری از طریق خرید ملک در میان اروپاییان و کشورهای خاورمیانه بدل شده است.

به ازای هر متر مربع، حدود 6800 لیر ترکیه در مرکز شهر و 3600 لیر ترکیه در اطراف شهر برای خرید ملک نیاز است.  برای اجاره‌ی ملک نیز بسته به موقعیت مکانی ملک باید به صورت ماهیانه، حدود 1000 تا 1700 لیر برای یک آپارتمان یک خوابه و 2000 تا 3000 لیر برای یک آپارتمان سه خوابه پرداخت کنید.

هزینه تحصیل در قبرس شمالی

هزینه‌های تحصیل در قبرس شمالی تابع استانداردهای بین‌المللی است؛ چرا که در حال حاضر حدود 25000 دانشجو در دانشگاه‌های بین‌المللی این کشور در حال تحصیل هستند که حداقل یک سوم آنان دانشجویان خارجی هستند.

هزینه‌های دانشگاه در قبرس شمالی به عواملی مانند مقطع تحصیلی، دانشگاه، رشته و نحوه‌ی ارائه‌ی دروس بستگی دارد. هزینه‌های تحصیل از راه دور عموما از کلاس‌های حضوری کمتر بوده. در حالی که هزینه تحصیل در رشته‌های علوم پزشکی مانند پزشکی، دندانپزشکی و … حدود 18000 تا 30000 یورو و برای دوره‌ی لیسانس حدود 10000 در سال است.

هزینه فعالیت‌های تفریحی در قبرس شمالی

به دلیل وجود سواحل زیبا در قبرس شمالی، بخش عمده‌ی تفریحات به گشت و گذار کنار دریا محدود می‌شود؛ اما برای استفاده از دیگر امکانات تفریحی باید هزینه‌ی اضافی پرداخت کنید. برخی از هزینه‌ها را به صورت مختصر در لیست زیر مشاهده می‌کنید:

هزینه شام دو نفره در رستوران: 33 تا 62 یورو

بلیط سینما: 9 یورو

بلیط تئاتر: 45 یورو

شهریه‌ی ماهیانه باشگاه: 65 یورو

حقوق و دستمزد در قبرس شمالی

حداقل حقوق در قبرس شمالی 3200 لیر ترکیه است. مشاغل دولتی ماهیانه حدود 5900 لیر و مشاغل خصوصی حدود 4000 لیر می‌باشد. در شهرهای مرکزی که هزینه‌ها بیشتر است، میزان دستمزد به 10000 لیر در ماه نیز می‌رسد.  

حداکثر حقوق در این کشور حدود 19000 لیر بوده. این رقم برای مشاغل خیلی تخصصی به ماهیانه حدود 30000 لیر نیز می‌رسد.

میزان مالیات در قبرس شمالی

مالیات در کشور قبرس مانند دیگر نقاط دنیا به میزان درآمد افراد بستگی دارد. در کشور قبرس شمالی مالیات از 5 درصد برای درآمد بیش از 5000 لیر تا 37 درصد برای درآمدهای بیش از 30000 لیر متغیر است.

اثر تغییر ارزش لیر ترکیه بر هزینه‌های قبرس شمالی

واحد پول کشور قبرس شمالی لیر ترکیه بوده و به همین سبب تغییر در ارزش این واحد پولی بر کیفیت زندگی و میزان هزینه‌های زندگی تاثیر می‌گذارد؛ اما زا آنجا که واحدهای پولی مانند یورو و پوند در فروشگاه‌ها و مغازه‌های قبرس شمالی رایج هستند، می‌توانید اندوخته‌ی خود را به یورو یا پوند تبدیل کرده و از تاثیر منفی ناشی از کاهش ارزش لیر در امان بمانید.

بیشتر بخوانید: شغل های پر درآمد در قبرس شمالی

جداول هزینه عمومی زندگی در قبرس شمالی

هزینه‌ی مسکن به لیر ترکیه
اجاره آپارتمان یک خوابه مرکز شهر1800
اجاره آپارتمان یک خوابه اطراف شهر1100
اجاره آپارتمان سه خوابه مرکز شهر3100
اجاره آپارتمان یک خوابه مرکز شهر1850
خرید خانه در مرکز شهر (هر متر مربع)6750
خرید خانه در مرکز شهر (هر متر مربع)3600
هزینه انرژی و امکانات همگانی (به لیر ترکیه)
متوسط هزینه قبض ماهیانه آب و برق460
1 دقیقه تماس تلفنی با موبایل0.77
اینترنت نامحدود ماهیانه100
هزینه حمل و نقل (به لیر ترکیه)
بلیط مترو3.5
هزینه ماهیانه حمل و نقل شهری205
1 لیتر بنزین7
هزینه سوار شدن به تاکسی5
هزینه تاکسی (هر کیلومتر)3.4
هزینه یک دستگاه فولکس واگن180000
هزینه یک دستگاه تویوتا150900
هزینه حمل و نقل (به لیر ترکیه)
شلوار جین100-300
لباس تابستانه70-200
یک جفت کفش از برند آدیداس500-1800

سخن آخر

قبرس شمالی در سال‌های اخیر به یکی از مقاصد پرطرفدار برای مهاجران، دانشجویان و سرمایه گذاری تبدیل شده است. به همین علت اگر قصد مهاجرت به کشور قبرس را دارید باید جوانب مختلف این کار را بررسی کنید.

برای مهاجرت تحصیلی یا سرمایه‌گذاری در قبرس شمالی، باید اطلاعات دقیقی از میزان هزینه‌های جاری و ثابت زندگی خود داشته باشد. برای کسب اطلاعات دقیق‌تر، می‌توانید با مشاوران و وکلای مجرب صحبت کنید تا بتوانید شرایط خود را ارزیابی کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]