هزینه تحصیل در مقطع دبیرستان در قبرس شمالی

the-cost-of-high-school-education-in-northern-cyprus-1

the-cost-of-high-school-education-in-northern-cyprus-1


در سال‌های اخیر، والدین زیادی تصمیم به فرستادن فرزندان نوجوان خود به دبیرستان‌های قبرس شمالی کرده‌اند. مدارس و کالج‌ها در قبرس شمالی به دو دسته‌ی کلی تقسیم می‌شوند:

  • مدارس و کالج‌های دولتی
  • مدارس و کالج‌های خصوصی دارای شهریه

اگر دغدغه‌ی این را دارید که فرزندتان را برای ادامه تحصیل در مقطع دبیرستان، به قبرس شمالی بفرستید، با ما همراه باشید تا برای گرفتن یک تصمیم آگاهانه به شما کمک کنیم.

کیفیت سیستم آموزشی در قبرس شمالی

در چند سال گذشته، سیستم آموزشی قبرس شمالی پیشرفت خوبی داشته و آموزش استانداردی را به دانش آموزان ارائه می‌دهد. کلاس‌های درس عموماً مخلوطی از دانش آموزان خارجی و قبرسی هستند.

مدارس دولتی در قبرس شمالی

مدارس دولتی در قبرس شمالی عموماً به زبان ترکی دروس را ارائه می‌دهند. زبان انگلیسی در بیشتر موارد به عنوان زبان دوم تدریس می‌شود. همچنین امکان تحصیل به فرانسوی و آلمانی نیز وجود دارد. در مدارس دولتی، برنامه‌ی آموزشی ابلاغ شده توسط آموزش و پرورش حاکم است. در پایان تحصیلات نیز به دانش آموزانی که نمرات و رتبه بالا کسب نموده‌اند،، گواهینامه اعطا می‌شود.

the-cost-of-high-school-education-in-northern-cyprus-2

مدارس خصوصی در قبرس شمالی

این مؤسسات به ازای هر سال تحصیلی، بین 1500 تا 2500 دلار از خانواده دانش آموزان دریافت می‌کنند. این هزینه به سن دانش آموز و مدرسه نیز دارد. مؤسسات خصوصی نیز در قبرس شمالی تحت نظارت آموزش و پرورش هستند و از اصول این سازمان پیروی می‌کنند.

مدارس خصوصی دارای فعالیت‌های فوق برنامه مانند موسیقی، ورزش و هنر هستند که می‌توانند در رشد استعدادهای فرزند شما مفید باشند. برای تحصیل در مدارس خصوصی نیز دانش آموزان باید بر زیبان ترکی مسلط شوند.

آیا امکان گرفتن بورسیه در مقطع دبیرستان وجود دارد؟

بورسیه در مقطع دبیرستان، تنها به معنای تخفیف در پرداخت شهریه است. اگر نه برای تحصیل در مقطع دبیرستان در قبرس شمالی لزومی به وجود بورسیه‌ی خاصی نیست و پس از گذراندن مراحل قانونی، این امکان برای فرزندتان وجود خواهد داشت که در مدارس قبرس شمالی تحصیل کند.

همچنین در برخی از مدارس امکان دریافت بورسیه برای دانش آموزان ممتاز وجود دارد.

بیشتر بخوانید: تحصیل در قبرس شمالی – بررسی شرایط و هزینه ها

تحصیلات متوسطه در قبرس شمالی

در قبرس شمالی دو مقطع متوسطه اول و دوم پس از دبستان برای دانش آموزان 12 تا 17 سال ارائه می‌شود. این مدارس دانش آموزان را برای آموزش عالی آماده می‌کنند. مقطع متوسطه اول برای دانش آموزان 12 تا 14 ساله ارائه می‌شود. پس از آن دانش آموزان 15 تا 17 ساله باید در مقطع متوسطه دوم به ادامه تحصیل بپردازند.

تحصیل در مقطع متوسطه دوم برخلاف متوسط اول اجباری نیست و دانش آموزان می‌توانند تحصیلات خود را پس از پایان متوسطه اول به پایان برسانند. اما برای ادامه تحصیل در دانشگاه، ارائه مدرک متوسطه دوم الزامی است.

the-cost-of-high-school-education-in-northern-cyprus-3

هزینه‌های زندگی برای دانش آموزان قبرس شمالی

برای تحصیل در دبیرستان‌های قبرس شمالی، شهریه‌ی مدرسه تنها یکی از مخارج فرزند شما خواهد بود. این مسئله بسیار مهم است که شما از میزان مخارج زندگی فرزندتان به خوبی آگاه باشید تا در تأمین آن‌ها به مشکل بر نخورید.

در جدول زیر برخی از این هزینه‌ها را مشاهده می‌کنید:

اجاره آپارتمان 1 خواباز 453 یورو تا 515 یورو
اینترنت با حجم عادی و سرعت بالا ماهیانه35 یورو
میانگین هر وعده غذایی در رستوران14 یورو
هزینه سرمایش و گرمایش126 یورو
هزینه ماهیانه باشگاه52 یورو
یک لیتر بنزین1.21 یورو

سیستم نمره‌دهی در قبرس شمالی

در قبرس شمالی نمرات از 10 نمره محاسبه می‌شوند؛ بدین معنا که بالاترین نمره در این مدارس 10، پایین‌ترین نمره 1 و حداقل نمره‌ی قبولی 5 است.

بهترین دبیرستان‌ها در قبرس شمالی

  • مدرسه فولی: زبان این مدرسه انگلیسی و یونانی بوده و دانش آموزان را از 3 سال تا 18 سال در مقاطع مختلف پذیرش می‌کند. شهریه این مدرسه با توجه به گروه سنی از 6300 یورو تا 10800 یورو در سال متغیر است.
  • مدرسه انگلیسی Kyrenia: زبان این مدرسه، انگلیسی و ترکی بوده و دانش آموزان 3 تا 18 ساله را می‌پذیرد. این مدرسه دانش آموزان دختر و پسر را از ملیت‌های مختلف پذیرش می‌کند.
  • کالج بریتانیایی نکات (NBC): زبان این کالج ترکی و انگلیسی بوده و کودکان 2 تا 18 سال را می‌پذیرد. از مقطع ابتدایی به بعد، برنامه درسی ملی انگلیسی در این کالج ارائه می‌شود.
  • از دیگر مدارس معتبر در قبرس شمالی می‌توان به دبیرستان گازی لیسی، مدارس دانشگاه آمریکایی Grine و دبیرستان آنافارتال اشاره کرد.

سخن آخر

دیپلم اخذ شده از دبیرستان‌های قبرس شمالی در کشورهای اروپایی و آمریکا معتبر هستند. بدین ترتیب پس از پایان تحصیلات در این مدارس، این امکان برای شما وجود دارد که وارد بازار کار شوید.

با توجه به مطالب گفته شده، خواهید توانست با آگاهی نسبتا خوبی، بهترین تصمیم را برای آینده فرزندتان اتخاذ کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها