تفاوت پاسپورت قبرس شمالی و قبرس جنوبی

the-difference-between-north-cyprus-and-south-cyprus-passports-1

the-difference-between-north-cyprus-and-south-cyprus-passports-1


جزیره قبرس بعد از سیسیل و ساردینا، سومین جزیره‌ی بزرگ دریای مدیترانه است که 000/170/1 نفر جمعیت دارد. در سال 1974 به دلیل اختلافات پیش آمده میان دو بخش ترک نشین و یونانی نشین، این کشور به دو بخش شمالی(ترک نشین) و جنوبی(یونانی نشین) تقسیم شد.

با توجه به این جدایی، باید دید که کدام یک از این دو بخش بر دیگری برتری داشته و پاسپورت معتبرتری دارد. در این مقاله سعی بر این داریم که با بررسی این دو بخش از جهات مختلف، به پاسخ این سوال دست پیدا کنیم.

درباره قبرس

در سال 1960، جمهوری مستقل قبرس شکل گرفت و به عضویت سازمان ملل متحد در آمد. در سال 1974 نیز با تعریف 180 کیلومتر خط سبز به عنوان مرز و منطقه ممنوعه، قبرس به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می‌شود.

در سال 1983 جمهوری ترک قبرس شمالی اعلام کرد اما تنها کشور ترکیه این استقلال را به رسمیت شناخت. با این تفاسیر واضح است که بخش شمالی و جنوبی قبرس، تفاوت‌های بسیاری در نحوه اداره‌ی کشور خود دارند. برای آشنایی با این تفاوت‌ها در ادامه با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: ویزای قبرس شمالی

تفاوت‌های اساسی قبرس شمالی و جنوبی

بین بخش جنوبی و شمالی جزیره‌ی قبرس، مرزی وجود دارد که شهر نیکوزیا یعنی پایتخت جزیره‌ی قبرس را به دو قسمت تقسیم می‌کند. این مرز توسط سازمان ملل نظارت و اداره می‌شود.

فرهنگ مردم قبرس شمالی و جنوبی تفاوت‌های فاحشی دارد. زبان مردم قبرس شمالی ترکی و دین آن‌ها اسلام است. در حالی که زبان رسمی قبرس جنوبی یونانی و اکثر آن‌ها مسیحی ارتدکس هستند. جمعیت قبرس جنوبی از قبرس شمالی بالاتر است. واحد پولی قبرس شمالی لیر ترکیه و واحد پولی قبرس جنوبی یورو است.

در سال 2013، به دلیل وابستگی به اتحادیه‌ی اروپا، تاثیر زیادی از بحران اقتصادی به وجود آمده پذیرفت. از این رو این کشور وامی 10 میلیاردی از بانک مرکزی اروپا اخذ کرد تا بتواند شرایط را تحت کنترل در بیاورد. تا سال 2017 حدود 60 درصد این وام بازپرداخت شده اما مبلغ باقیمانده آن تا امروز وضعیت مشخصی ندارد.

نکته‌ی قابل توجه این است که در همان سال، قبرس شمالی موفق شد تا اقتصاد خود را به میزان 8/2 درصد رشد دهد. این امر بیانگر اقتصاد رو به پیشرفت قبرس شمالی است.

the-difference-between-north-cyprus-and-south-cyprus-passports-2

میزان حقوق پایه در قبرس جنوبی 940 یورو و در قبرس شمالی 13800 لیر ترکیه است. در نگاه اول به نظر می‌رسد که میزان حقوق پایه در قبرس شمالی کمتر است؛ اما باید توجه کنید که کیفیت زندگی در قبرس شمالی بسیار بالاتر است. همچنین هزینه‌های زندگی در قبرس شمالی معقول‌تر از قبرس جنوبی است. چراکه به دلیل استفاده از یورو، قبرس جنوبی هزینه‌های بیشتری از قبرس شمالی خواهد داشت.

نرخ بیکاری نیز در قبرس شمالی کمتر از قبرس جنوبی است. در سال‌های اخیر کاهش نرخ بیکاری در قبرس شمالی از اتفاقات بسیار مثبت برای مردم این کشور بوده است.

مورد بعدی که بسیار اهمیت دارد، شاخص امنیت در این دو بخش است. با توجه به داده‌های سایت numbeo، شاخص ایمنی در شهرهای قبرس شمالی بیشتر از شهرهای قبرس جنوبی است. همچنین نرخ جرم و جنایت نیز در قبرس شمالی پایین‌تر است.

برای پیاده‌روی به تنهایی در تمام ساعات شبانه روز، در قبرس شمالی از امنیت بیشتری برخوردار خواهید بود. با توجه به داده‌ها باید گفت که درست است که قبرس جنوبی امنیت خوبی دارد اما قبرس شمالی در زمینه‌ی امنیت عملکرد بهتری ارائه می‌دهد.

به طور کلی شاخص امنیت در شهرهای قبرس شمالی بین 87 تا 93 درصد است. این یعنی شاخص جرم در این کشور 8 تا 13 درصد است. این در حالی است که شاخص امنیت در قبرس جنوبی 57 تا 78 درصد است و شاخص جرم 22 تا 44 درصد برآورد می‌شود.

تفاوت پاسپورت قبرس شمالی و قبرس جنوبی

پس اتفاقات به وجود آمده در سال 1974، در بسیاری از کشورها همچنان استقلال قبرس جنوبی و شمالی به رسمیت شناخته نشده و همچنان این جزیره را به عنوان جمهوری قبرس می‌شناسند. به همین خاطر امکان بررسی پاسپورت قبرس شمالی به طور مستقل وجود ندارد. با این حال می‌توانیم به طور کلی در مورد اعتبار پاسپورت قبرس صحبت کنیم.

با توجه به داده‌های سایت passport index، به پاسپورت قبرس، رتبه 9 جهانی را اعطا کرده است. با توجه به این رتبه، شهروندان قبرس می‌توانند بدون ویزا به 107 کشور جهان سفر کنند. همچنین برای سفر به 44 کشور به ویزای فرودگاهی و برای 42 کشور به ویزا نیاز دارند.

با این حال باید توجه کنید که قبرس جنوبی عضوی از اتحادیه‌ی اروپاست پس پاسپورت آن به طور کلی از اعتبار بیشتری برخوردار است و با داشتن پاسپورت این کشور می‌توانید به کشورهای مختلف در قاره‌ی اروپا به راحتی سفر کنید.

البته خالی از لطف نیست که بدانید پس از تقسیم شدن جزیره قبرس، میزان اعتبار پاسپورت آن کمی کاهش پیدا کرده است.

the-difference-between-north-cyprus-and-south-cyprus-passports-3

قبرس شمالی یا قبرس جنوبی

با این که در مواردی، این دو کشور را با یکدیگر مقایسه کردیم، باید بدانید که برای انتخاب یکی از این دو به منظور مهاجرت، باید شرایط و استانداردهای خودتان را در نظر بگیرید. فرهنگ و زبان کشور مقصد، میزان دخل و خرج چگونگی رفتار ساکنین بومی با مهاجران عواملی هستند که باید حتما در نظر بگیرید. همچنین اگر دارای فرزند هستید، باید نظام آموزش و پرورش کشور مقصد را نیز بررسی کنید.

با این حال به طور کلی، در مقام مقایسه، امتیاز قبرس شمالی در بسیاری از فاکتورها از قبرس جنوبی بالاتر است.

نتیجه‌گیری

برای انتخاب میان قبرس شمالی و قبرس جنوبی به عنوان گزینه‌های مهاجرت، ابتدا باید شاخص‌های مختلف را در مورد این دو کشور بررسی کنید. شاخص‌هایی نظیر امنیت، اعتبار پاسپورت، هزینه‌های زندگی و حداقل حقوق و نظام آموزش و پرورش از شاخص‌های مهم هستند. آشنایی با فرهنگ، چالش‌های شهری و فرهنگی و همچنین آگاهی در مورد میزان هزینه‌ها، می‌تواند کمک شایانی به میزان درک شما از وضعیت آینده بکند و به شما کمک کند تا بهترین تصمیم را برای خود و خانواده‌تان اتخاذ کنید.

بهتر است برای انتخاب کشور مقصد، و یا مهاجرت به قبرس شمالی با مشاوران مجرب در مؤسسات معتبر مشورت کنید تا بتوانید درست‌ترین تصمیم را برای مهاجرت به خارج از کشور اتخاذ کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها