بازار کار در قبرس شمالی چگونه است؟

how-is-the-job-market-in-northern-cyprus-1

how-is-the-job-market-in-northern-cyprus-1


مهاجرت به قبرس شمالی در سال‌های اخیر میان ایرانیان طرفداران زیادی پیدا کرده است. دلیل این مسئله مناسب بودن هزینه‌های زندگی در این کشور و اقتصاد رو به رشد آن است. همچنین جاذبه‌های طبیعی و مناظر زیبا، امنیت بالا و شرایط خوب تحصیل نیز در این مسئله تاثیرگذار است.

اگر قصد مهاجرت به قبرس شمالی را دارید، باید خیالتان از شرایط شغلی هم راحت باشد. برای این کار باید اطلاعات خیلی خوبی از شرایط کار در این کشور داشته باشید. نحوه‌ی ورود به بازار کار، میانگین درآمد، حقوق کارگر در قبرس شمالی و مشاغل مورد در این کشور را بدانید.

در این مقاله، تاپ گلد امپایر قصد دارد که این مسائل را بررسی کند. پس با ما همراه باشید.

زندگی در قبرس شمالی چه شرایطی دارد

جزیره‌ی قبرس به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شده. بخش شمالی عموما خانه‌ی ترک نشینان است در حالی که در بخش جنوبی، ساکنین بومی عموما یونانی هستند. البته عموم مردم این کشور به زبان انگلیسی هم مسلط هستند.

واحد پول قبرس شمالی، لیر ترکیه است. در مقابل واحد پول قبرس جنوبی یورو است. این موضوع دلیل پایین بودن هزینه‌ها در قبرس شمالی نسبت به قبرس جنوبی است. همچنین رونق اقتصادی در قبرس شمالی باعث شده که کسب و کارهای کوچک در این کشور رونق زیادی داشته باشند.

از آنجایی که قبرس شمالی، کشور کوچکی است، هر کسی که یک بیزینس کوچک راه اندازی کند، به راحتی شناخته خواهد شد. به دلیل جاذبه‌های گردشگری زیاد این کشور، کسب و کارهای اصلی در قبرس شمالی، شغل‌های مربوط به صنعت توریسم هستند.

به علت رونق فراوان گردشگری در این کشور، حقوق کارگر عموما از سطخ خوبی برخوردار است. و اگر به دنبال یک کار با سطح متوسط هستید، راه دشواری در پیش نخواهید داشت.

برای خرید ملک در قبرس شمالی، باید سی درصد از قیمت خانه را در ابتدای امر بپردازید و باقیمانده را به صورت اقساطی پرداخت کنید. برای خرید ملک در قبرس شمالی نیازی به سرمایه‌ی هنگفتی ندارید. البته این را هم در نظر بگیرید که قبرس شمالی سیستم حمل و نقل گسترده و پیشرفته‌ای ندارد و وسایل حمل و نقل عمومی در این کشور ظرفیت کمی دارند.

how-is-the-job-market-in-northern-cyprus-2

بازار کار در قبرس شمالی چگونه است

برای مهاجرت به قبرس شمالی باید این مسئله را بررسی کنید که چه مشاغلی در قبرس شمالی نیاز است و اکثر مهاجران به چه کاری مشغولند.

برای این که بفهمید کار در قبرس شمالی صرفه‌ی اقتصادی دارد یا خیر، باید پایه‌ی حقوق یا همان حقوق کارگر در قبرس شمالی را بدانید. هرچقدر نرخ بیکاری در کشوری که قصد مهاجرت به آن را دارید کمتر از کشور خودتان باشد، شانس این که بتوانید شغلی متناسب با مهارت و دانشتان در آن پیدا کنید بیشتر خواهد بود.

نرخ بیکاری در قبرس شمالی در سه سال گذشته، سیر نزولی داشته است. همچنین اقتصاد این کشور از سال 1993 در مسیر رو به رشد قرار گرفته و نرخ بیکاری در این کشور نیز در این مدت بین 5 تا 10 درصد قرار داشته.

بیشتر بخوانید: حقوق کارگر در قبرس شمالی چقدر است؟

چگونه وارد بازار کار قبرس شمالی شویم؟

کار در بخش مربوط به مشاورین املاک، بخش خدمات و سیستم حمل و نقل دریایی از بهترین کارها برای مهاجرین محسوب می‌شود. اما بیشترین درآمد را شغل‌های مربوط به حوزه‌ی توریسم دارند. کسی که به زبان بومی مردم این کشور مسلط باشد و بتواند در رزومه خود این مسئله که یک کارگر ماهر است را ثابت کند، میزان درآمد شما از پایه حقوق در قبرس شمالی بیشتر خواهد بود.

برای یافتن شغل در این کشور و کسب حداقل حقوق کارگر، ابتدا باید برای اخذ ویزای کاری اقدام کنید و یک کارفرمای مناسب نیز پیدا کنید.

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای کار قبرس شمالی

افرادی که در اتحادیه‌ی اروپا زندگی نمی‌کنند، قبل از ورود به قبرس شمالی باید برای اخذ ویزای کار اقدام کنند. برای این کار باید مدارک مورد نیاز این پروسه را با دقت جمع‌آوری کنند. درست است که ویزای کاری در قبرس شمالی انواع مختلفی دارد، اما یک سری از مدارک برای اخذ تمامی آن‌ها مشترک است.

این مدارک شامل مدارک هویتی شما و ترجمه‌ی آن‌ها، رزومه‌ی کاری و تحصیلی و کپی پاسپورتتان را باید به سفارت تحویل دهید. یک بیمه نامه‌ی دارای اعتبار و همچنین مدارکی که ثابت کند شما از تمکن مالی کافی برای زندگی در قبرس شمالی را دارید هم نیاز دارید.

همچنین قبل از شروع پروسه، باید تست‌های پزشکی انجام دهید. ارائه‌ی گواهی سوپیشینه نیز الزامی است. در نهایت نیز باید تاییدیه‌ای از طرف کارفرمای قبرسی خود به سفارت ارائه دهید.

how-is-the-job-market-in-northern-cyprus-3

قبرس شمالی به چه کسب و کارهایی نیاز دارد؟

از آنجایی که پرطرفدارترین و پر درآمدترین شغل‌ها در قبرس شمالی، مربوط به صنعت گردشگری است، بنابراین دولت قبرس شمالی از افرادی که پتانسیل کار در این زمینه را دارند، استقبال می‌کند. همچنین اگر ایده‌ای برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی دارید، درهای قبرس شمالی به روی شما باز است.

حتی اگر تنها به عنوان یک کارگر ساده در حوزه‌ی گردشگری در قبرس شمالی شروع به کار کنید، می‌توانید با تلاش زیاد طی مدتی به خوبی پیشرفت کنید.

همچنین حسابداران و مشاوران مالی حرفه‌ای شانس بالایی برای یافتن شغل در قبرس شمالی دارند. میزان حقوق نیروی کار ساده، همان پایه حقوق یا حقوق کارگر است. به علت وجود پروژه‌های بزرگ ساخت و ساز در قبرس شمالی، این کشور همواره نیازمند کارگران ساختمانی، نگهبان، پیشخدمت، دربان و راننده است که همگی در دسته‌ی کارگر ساده قرار می‌گیرند.

در مقابل، نیروی کار ماهر، نیرویی است که در کاری تخصص دارند و به عنوان سرپرست بخش استخدام می‌شوند. برای مثال برقکاران حرفه‌ای و با تجربه، نقاشان ساختمانی خبره، بازاریابان و … در این دسته قرار دارند. حقوق این افراد نسب به کارگران ساده بیشتر خواهد بود.

دسته‌ی بعدی، شامل مدیران و تکنسین‌هاست. مهندسین نرم‌افزار، مدیران ارشد مالی، متصدیان داروخانه و حسابداران حرفه‌ای در این دسته قرار دارند. شرایط زندگی این گروه در قبرس شمالی به علت حقوق مناسب آن‌ها، بسیار مطلوب است.

در نهایت نیز باید گفت که پزشکان، دندانپزشکان و داروسازان شانس بالایی برای جذب شدن به بازار کار قبرس شمالی دارند. مهندسین ناظر و اساتید دانشگاه نیز به خوبی به بازار کار قبرس جذب می‌شوند.

درآمد در قبرس شمالی

درست است که ممکن است در نگاه اول، فکر کنید درآمد در این کشور میزان کمی دارد، اما این مسئله را نیز نباید فراموش کنید که این میزان حقوق باید با هزینه‌ی زندگی مطابقت داشته باشد که دارد.در این کشور هزینه‌های زندگی معقول است و حتی حقوق یک کارگر ساده کفاف یک زندگی متوسط را می‌دهد.

حداقل میزان درآمد یا همان حقوق کارگر در قبرس شمالی، ماهیانه 3500 لیر ترکیه است. اما معمولا درآمد یک کارگر ساده در ماه بیش از این خواهد بود زیرا این مقدار به نسبت نیاز بازار و کیفیت کار فرد بستگی دارد. با احتساب این مسئله، حقوق کارگر ساده عموما تا ماهیانه 4400 لیر نیز بالا می‌روند.

سخن آخر

در این مقاله سعی بر این بود که شرایط بازار کار و حقوق کارگر در قبرس شمالی را بررسی کنیم. اگر قصد مهاجرت به قبرس شمالی از طریق دریافت ویزای کاری را دارید، بهتر است با مشاورین مجرب مشورت کنید.

شرکت تاپ گلد امپایر آماده است تا با ارائه‌ی خدمات، شما را در این مسیر یاری کند. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها